logo-gallery

PUBLICATIONS BY BERNARD DE GRUNNE

Last update 10/04/2018

Sakalava, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2018

Luba Hemba Cariatides, Bruxelles, septembre 2017

Sepik, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2017

Mande. Trésors Millénaires, Bruxelles Ancienne Nonciature, juin 2016

Sedes Possessio: Seated Baule Figures as thrones of the Spirits, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2016

Pendentif anthropomorphe Djenné-jeno, in Sege Schoffel, Art en premier, pp. 40-43, Bruxelles, BRAFA 2016

Dayak II Towards a Chronology of Dayak Sculpture from Borneo, Frieze Masters, Londres, october 2015

Supra Verum. An African Polykleitos among the Luba, Christie’s London, The Exceptional Sale, 9 juillet, 2015, lot 110

Dayak. Towards a Chronology of Dayak Sculpture from Borneo, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2015

Sur le Style Baoulé et leurs Maîtres, in Eberhard Fischer et Lorenz Homberger, ed., Les Maîtres de la Sculpture de Côte d’Ivoire, Paris, Musée du quai Branly, 2015

Uber den Baule-Stil und seine Meister, in Eberhard Fischer and Lorenz Homberger, ed., Afrikanische Meister. Kunst der Elfenbeinküste, Zurich, Museum Rietberg, 2014

About the Baule Style and its Masters, in Eberhard Fischer and Lorenz Homberger,ed ., African Masters. Art from the Ivory Coast, Zurich, Museum Rietberg, Scheidegger & Speis, 2014

Djenné-jeno. 1000 ans de sculpture au Mali, Bruxelles, Fonds Mercator, 2014

Djenné-jeno. 1000 years of Terracotta Statuary in Mali, Fond Mercator & Yale University Press, 2014

On Senufo Champion Cultivator Staffs, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2014

An Art History of Nukuoro Statuary and Catalogue Raisonné of all known Nukuoro Figures in C. Kaufman and Oliver Wick ed., Nukuoro. Sculptures from Micronesia, Fondation Beyeler /Hirmer, Verlag, Munich, 2013

On Lega Styles in Marc Leo Felix, ed., White Gold, Black Hands. Ivory Sculpture in Congo, Vol VI, Bruxelles, 2013: 161-249

On Lega Style, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2013

Dan, David et david :oeuvres au noir on three continents, Paris, Biennale des Antiquaires, septembre 2012

Kabeja. la redoutable statuaire des Hemba, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, 2012

Heroic Riders and Divine Horses. An analysis of Ancient Soninke and Dogon Equestrian Figures from the Inland Niger Delta Region in Mali, in George Chemeche, The Horse Rider in African Art, Antique Collectors Club, Woodbridge, Suffolk, 2011:17-27

Ogbom. The Eket Abstract Ogbom Headdress, Catalogue d’exposition, Paris, Parcours du Monde, 2011

Bongo. Monumental Sculpture from Sudan, Catalogue d’exposition TEFAF 2011 Maastricht, Bruxelles, 2011

Une Histoire de l’Art des Maîtres sculpteurs d’Afrique, notice sur la tabouret Bombeeck par le Maître de Buli, Sotheby’s Paris, Arts d’Afrique et d’Océanie, 30 novembre 2010, lot 97

“On Style and Shrines in Igbo Monumental Sculpture”, in Ana & Antonio Casanovas et Bernard de Grunne, Igbo Monumental Sculpture from Nigeria, Catalogue d’exposition TEFAF Maastricht, mars 2010

“The Mobaye Master”, essay in the Sotheby’s New York, Catalogue of African, Oceanic and Pre-Columbian Art, May, 14 th 2010, lot 138

La Statuaire Africaine Un Art Classique ? in Liber Amicorum Robert Senelle. “Frum African Art Collection at the AGO,” in Tribal Art, number 54, Winter 2009:104-109

Forme pure: le corpus des statues de divinité de Nukuoro, in Bildgewaltig. Afrika, Ozeanien und die Moderne, Fondation Beyeler, Christophe Merian Verlag, 2009

Mains de Maîtres chez les Lega: Le style Bibendum et le style Aviateur, dans Tribal Art, Automne Hiver 2008, XIII-1, n° 50, pp. 132-137

Archetypical Kota Statuary, in The Collection of Frieda and Milton Rosenthal: African and Oceanic Art, Sotheby’s New York, November 14, 2008, pp.94-95.

Is African sculpture classical ?, Exhibition catalogue Levy.& Mnuchin. Gallery, New York, May 2008

Le masque Ngbandi de la collection Chauveau, in L’Eventail, Mai 2006, n° 4, pp. 38-40

Le salon noir dans la maison blanche. la collection d’art africain d’Alex van Opstal en 1933, in L’Eventail, Mai 2006, n° 4, pp. 56-59

Un chaînon manquant ? Note sur une ancienne figure en terre cuite proto-jukun, in Tribal Art, Automne-Hiver 2005, X-2, n° 11, pp. 131-131

Rêves de Beauté. Sculptures africaines de la collection Blanpain, Banque générale du Luxembourg, Luxembourg, 2004

Les grands ateliers Soninké du Mali, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d’Afrique, Bruxelles, 2001

Les Maîtres de Sakassou du centre de la Côte d’Ivoire, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d’Afrique, Bruxelles, 2001

Une main de maître mumuye de l’est du Nigéria, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d’Afrique, Bruxelles, 2001

Quelques maîtres sculpteurs des royaumes du bassin du Congo, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d’Afrique, Bruxelles, 2001

Bela Hein grand initié des ivoires Lega, Adam Biro, éditeur, Paris et Bruxelles, 2001

Toward a Definition of the Soninke Style, in Arts et Cultures, Musée Barbier-Mueller, Genève, n° 2, 2001

The Tabora Master Ancestral Figure, in African and Oceanic Art from a Private Collection Sotheby’s New York, Tuesday May 25, 1999, pp. 36-43

The Treasure of Kalumbi and the Buli Style, with L. de Strycker, in Tribal Arts, San Francisco, été 1996

An art historical approach to the terracotta figures of the inland Niger delta, in African Arts, XXVIII, 4 autumn 1995

The Birth of Art in Black Africa. Nok Statuary in Nigeria, Banque Générale du Luxembourg & Ed. Adam Biro, Paris, 1998

An art historical approach to the terracotta figures of the inland Niger delta, in African Arts, XXVIII, 4 autumn 1995

Beauty in abstraction: The Barbier-Mueller Nukuoro statue, in Tribal Art, Annual Bulletin, The Barbier-Mueller Museum, Geneva, 1994

La Sculpture classique Tellem: essai d’analyse stylistique, in Arts d’Afrique Noire, Décembre 1993

Heroic riders and divine horses: an analysis of ancient Soninke and Dogon equestrian figures from the inland Niger delta in Mali, in The Minneapolis Institute of Art Bulletin, vol. LXVI, 1983-86, 1991:78-96

The concept of style and its usefulness in the study of African figural sculpture, in Afrikanische Skulptur, Der Erfindung der Figur, Museum Ludwig, Köln, 1990

«L’état des recherches sur la sculpture au Mali», in Bernardo Bernardi et Berrnard de Grunne Terra d’Africa, Terra d’Archeologia, Rome, Centre Culturel Français, Alinari, 1990: 17-32

Ancient sculpture of the inland Niger delta and its influence on Dogon art, in African Arts, XXI, 4, August 1988

Divine Gestures and Earthly Gods. A study of Ancient Terracotta Statuary from the Inland Niger Delta, Unpublished Ph.D; Dissertation, Yale University, 1987

Essai sur la statuaire ancienne du Mali, in Aethopia, vestiges de gloire, Musée Dapper, Paris, 1987

From masterpiece to prime object, in Robert F. Thompson and Bernard de Grunne, Rediscovered masterpieces of African art, Paris, Bordas, 1987

The concept of style in Tabwa art, in The rising of the new moon. One century of Tabwa art, Univeristy of Michigan Museum of Art, Ann Arbor, 1987

La terre cuite ancienne du Mali, in Balafon, 1984

Boccioni and the futurist style of motion, in A. Hanson, ed., The Futurist imagination, Yale University Art Gallery, New Haven, 1983

Ancient pottery from Mali: some preliminary remarks, Jahn Gallery, Munich, 1983

Civilization and the art of the inland delta of the Niger, in Ancient terra-cotta treasures from Mali and Ghana, The African-American Institute, New York, 1982

The terracotta statuary of the inland Niger delta in Mali, Jahn Gallery, Munich, 1982

La statuaire ancienne en terre cuite de l’Ouest Africain, Université Catholique de Louvain Publications d’Histoire de l’Art n° 22, Louvain-La-Neuve, 1980

Art Papou, Louis Musin éditeur, Bruxelles, 1979