Bibliography

PUBLICATIONS BY BERNARD DE GRUNNE

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Pendentif anthropomorphe Djenné-jeno, in Sege Schoffel, Art en premier, Bruxelles, BRAFA 2016, pp. 40-43

 

 

  • Supra Verum. An African Polykleitos among the Luba, Christie's London, The Exceptional Sale, 9 juillet, 2015, lot 110

 

  • Dayak. Towards a Chronology of Dayak Sculpture from Borneo, Catalogue d'exposition TEFAF Maastricht, Bruxelles, mars 2015

 

  • Sur le Style Baoulé et leurs Maîtres, in Eberhard Fischer et Lorenz Homberger, ed., Les Maîtres de la Sculpture de Côte d'Ivoire, Paris, Musée du quai branly, 2015

 

  • Uber den Baule-Stil und seine Meister, in Eberhard Fischer and Lorenz Homberger, ed., Afrikanische Meister. Kunst der Elfenbeinküste, Zurich, Museum Rietberg, 2014

 

  • About the Baule Style and its Masters, in Eberhard Fischer and Lorenz Homberger,ed., African Masters. Art from the Ivory Coast, Zurich, Museum Rietberg, Scheidegger & Speis, 2014

 

Djenné-jeno. 1000 years of Terracotta Statuary in Mali, Fonds Mercator & Yale University Press, 2014

 

 

  • An Art History of Nukuoro Statuary and Catalogue Raisonné of all known Nukuoro Figures in C. Kaufman and Oliver Wick ed., Nukuoro. Sculptures from Micronesia, Fondation Beyeler /Hirmer, Verlag, Munich, 2013

 

  • On Lega Styles in Marc Leo Felix, ed., White Gold, Black Hands. Ivory Sculpture in Congo, Vol VI, Bruxelles, 2013: pp. 161-249

 

 

 

 

  • Heroic Riders and Divine Horses. An analysis of Ancient Soninke and Dogon Equestrian Figures from the Inland Niger Delta Region in Mali, in George Chemeche, The Horse Rider in African Art, Antique Collectors Club, Woodbridge, Suffolk, 2011:17-27

 

 

 

  • Une Histoire de l'Art des Maîtres sculpteurs d'Afrique, notice sur le tabouret Bombeeck par le Maître de Buli, Sotheby's Paris, Arts d'Afrique et d'Océanie, 30 novembre 2010, lot 97

 

 

  • "The Mobaye Master", essay in the Sotheby's New York, Catalogue of African, Oceanic and Pre-Columbian Art, May, 14th 2010, lot 138

 

  • La Statuaire Africaine Un Art Classique ? in Liber Amicorum Robert Senelle.

"From African Art Collection at the AGO," in Tribal Art, number 54, Winter 2009:104-109

 

  • Forme pure : le corpus des statues de divinité de Nukuoro, in Bildgewaltig. Afrika, Ozeanien und die Moderne, Fondation Beyeler, Christophe Merian Verlag, 2009

 

  • Mains de Maîtres chez les Lega : Le style Bibendum et le style Aviateur, dans Tribal Art, Automne Hiver 2008, XIII-1, n° 50, pp. 132-137

 

  • Archetypical Kota Statuary, in The Collection of Frieda and Milton Rosenthal : African and Oceanic Art, Sotheby's New York, November 14, 2008, pp. 94-95.

 

 

  • Le masque Ngbandi de la collection Chauveau, in L'Eventail, Mai 2006, n° 4, pp. 38-40

 

  • Le salon noir dans la maison blanche. la collection d'art africain d'Alex van Opstal en 1933, in L'Eventail, Mai 2006, n° 4, pp. 56-59

 

  • Un chaînon manquant ? Note sur une ancienne figure en terre cuite proto-jukun, in Tribal Art, Automne-Hiver 2005, X-2, n° 11, pp. 131-131

 

  • Rêves de Beauté. Sculptures africaines de la collection Blanpain, Banque générale du Luxembourg, Luxembourg, 2004

 

  • Les grands ateliers soninké du Mali, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d'Afrique, Bruxelles, 2001

 

  • Les Maîtres de Sakassou du centre de la Côte d'Ivoire, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d'Afrique, Bruxelles, 2001

 

  • Une Main de Maître mumuye de l'est du Nigéria, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d'Afrique, Bruxelles, 2001

 

  • Quelques maîtres sculpteurs des royaumes du bassin du Congo, in Bernard de Grunne, ed., Mains de Maîtres. A la découverte des sculpteurs d'Afrique, Bruxelles, 2001

 

  • Bela Hein grand initié des ivoires Lega, Adam Biro, éditeur, Paris et Bruxelles, 2001

 

  • Toward a Definition of the Soninke Style, in Arts et Cultures, Musée Barbier-Mueller, Genève, n° 2, 2001

 

  • The Tabora Master Ancestral Figure, in African and Oceanic Art from a Private Collection Sotheby's New York, Tuesday May 25, 1999, pp. 36-43

 

  • The Treasure of Kalumbi and the Buli Style, with L. de Strycker, in Tribal Arts, San Francisco, été 1996

 

  • An art historical approach to the terracotta figures of the inland Niger delta, in African Arts, XXVIII, 4 autumn 1995

 

  • The Birth of Art in Black Africa. Nok Statuary in Nigeria, Banque Générale du Luxembourg & Ed. Adam Biro, Paris, 1998

 

  • An art historical approach to the terracotta figures of the inland Niger delta, in African Arts, XXVIII, 4 autumn 1995

 

  • Beauty in abstraction: The Barbier-Mueller Nukuoro statue, in Tribal Art, Annual Bulletin, The Barbier-Mueller Museum, Geneva, 1994

 

  • La Sculpture classique Tellem: essai d'analyse stylistique, in Arts d'Afrique Noire, décembre 1993

 

  • Heroic riders and divine horses: an analysis of ancient Soninke and Dogon equestrian figures from the inland Niger delta in Mali, in The Minneapolis Institute of Art Bulletin, vol. LXVI, 1983-86, 1991:78-96

 

  • The concept of style and its usefulness in the study of African figural sculpture, in Afrikanische Skulptur, Der Erfindung der Figur, Museum Ludwig, Köln, 1990

 

  • «L'état des recherches sur la sculpture au Mali», in Bernardo Bernardi et Berrnard de Grunne Terra d'Africa, Terra d'Archeologia, Rome, Centre Culturel Français, Alinari, 1990: 17-32

 

  • Ancient sculpture of the inland Niger delta and its influence on Dogon art, in African Arts, XXI, 4, August 1988

 

  • Divine Gestures and Earthly Gods. A study of Ancient Terracotta Statuary from the Inland Niger Delta, Unpublished Ph.D; Dissertation, Yale University, 1987

 

  • Essai sur la statuaire ancienne du Mali, in Aethopia, vestiges de gloire, Musée Dapper, Paris, 1987

 

  • From masterpiece to prime object, in Robert F. Thompson and Bernard de Grunne, Rediscovered masterpieces of African art, Paris, Bordas, 1987

 

  • The concept of style in Tabwa art, in The rising of the new moon. One century of Tabwa art, Univeristy of Michigan Museum of Art, Ann Arbor, 1987

 

  • La terre cuite ancienne du Mali, in Balafon, 1984

 

  • Boccioni and the futurist style of motion, in A. Hanson, ed., The Futurist imagination, Yale University Art Gallery, New Haven, 1983

 

  • Ancient pottery from Mali: some preliminary remarks, Jahn Gallery, Munich, 1983

 

  • Civilization and the art of the inland delta of the Niger, in Ancient terra-cotta treasures from Mali and Ghana, The African-American Institute, New York, 1982

 

  • The terracotta statuary of the inland Niger delta in Mali, Jahn Gallery, Munich, 1982

 

La statuaire ancienne en terre cuite de l'Ouest Africain, Université Catholique de Louvain Publications d'Histoire de l'Art n° 22, Louvain-La-Neuve, 1980

 

Art Papou, Louis Musin éditeur, Bruxelles, 1979